Fanfareorkest

Muziekvereniging ONDA is op 27 maart 1907 opgericht. In 2007 bestond de vereniging dus 100 jaar,  maar is nog steeds springlevend. ONDA laat zich regelmatig horen in Nieuw- en Sint Joosland. We geven elk jaar onze jaarlijkse uitvoering De Nacht van Nieuwland, ook zijn we buiten te horen op bijvoorbeeld Koningsdag en bij de Sinterklaasintocht. Ook buiten het dorp is ONDA regelmatig te zien en te horen.

ONDA speelt in fanfarebezetting. Het korps staat sinds november 2010 onder leiding van Cora Dellebeke.

ONDA komt sinds 1980 uit in de eerste divsie van de KNFM en behaalde in het verleden diverse successen op concoursen. Zo nam zij twee keer deel aan het KNFM-topconcours voor vaandelkorpsen en behaalde daar prima resultaten. In 2018 nam ONDA deel aan het KNFM concours in Terneuzen en behaalde daar met 87,84 punten een mooie eerste prijs.

De fanfare repeteert op vrijdagavond van 19.30 uur tot 22.00 uur in het Dorpshuis in de Veerstraat 2 te Nieuw- en Sint Joosland.

De volgende muzikanten maken deel uit van ONDA:

Bugels: Cindy de Klerk, Marieke Knuijt, Leen Knuijt, Carolien Bliek, Kees van Sluijs, Martine Coppoolse, Naomi Keijzer en Simone Knuijt.

Cornetten: Annelies Meliefste, Marian van Eekelen, Leonie de Pagter en Mirte Scheermeijer

Saxofoons: Marian Pleijte (sopr.), Diana Minnaard (alt), Janske Spans (alt), Rebecca Keijzer (alt), Maarten Buysschaert (alt), Nadine Strenk (tenor), Jack de Boo van Uijen (tenor), Jan-Herman Vervloet (tenor) en Anita Balk (bariton).

Althoorns: Tannie de Klerk, Marie Huibregtsen, Vivian Coppoolse, Joke Coppoolse en Ellen Visser

Baritons/Euphoniums: Ad Elshout, Piet Reijnoudt, Justin de Pagter, Rinus Daane, Ben van ’t Zelfde, Paulien Pankow en Josephine v/d Veire

Trombones: Henk Balk, Loes Roelse en Gilbert van Goethem

Bassen: Kees de Klerk (es), Betty de Rooij (es)

Slagwerk: Max de Pagter, Quint de Pagter, Elmarye Theune en Roman Kolomiiets

Daarnaast kent ONDA een aantal ereleden. De volgende personen zijn vanwege hun inzet en verdiensten voor de vereniging benoemd tot erelid:  Kees Meliefste, Jan Meliefste, Izak Meliefste, Piet Meliefste sr., Piet Reijnoudt, Tannie de Klerk, Piet Meliefste jr., Cindy de Klerk en Cora Dellebeke.